Wednesday, May 31, 2006

A zítra se bude tančit všude! Zase?

Tak se vám to blíží. A vůbec vám nezávidím. Já volit nejdu. Ne že bych nemohl, ale jednak koho a pak volit někoho v Jihočeském kraji, o kterém nemám ani ponětí a jejichž kandidátka je pro volby ze zahraničí, mi připadá zvláštní. Sledoval jsem předvolební čas občas se zábavou (padla facka, padla na sále) a pak se zděšením. To, bohužel, čím dál tím víc. Letošní kampaň se mi jevila jako jedna z nejhorších od listopadu '89. Slušnost a politická kultura byla z politiky vyhnána a byla nahrazena kultem vlády jedné osoby. Celá 90. léta jsem volil ODS. Tehdy jsem cítil, že po levicovém experimentu potřebujeme něco pravicového. Jenže pak se k moci dostali lidé, s jejichž názory jsem nemohl souhlasit a prof. Klaus se stal čím dál víc samolibější a zahleděný do sebe. Pak jsem volil unionisty a nakonec i soc-demáky s preferenčními hlasy pro Buzkovou. Měl jsem tu holku rád a ona byla zárukou, aspoň pro mě, že ČSSD neuhne příliš doleva. Ale i to se změnilo. Buzková a další jsou pryč. Buď odešli sami nebo byli odejiti a k moci se dostali opět lidé, s jejichž názory nemohu souhlasit.
To, co proběhlo v sociální demokracii bych označil za komunistický převrat. Nejdříve byli odstraněni slušní lidé. Premiéra Špidlu doslova ze dne na den odstavili do Bruselu, protože byl pro ně příliš slušný. Pak tam dali Grosse, i když bylo jasné, že to nemůže zvládnout a dovednou mediální kampaní ho naprosto znemožnili. Neříkejte mi, že o jeho transakcích s bytem se nevědělo dřív. A tak se konečně k moci dostal egoistický, samolibý populista Paroubek, který se obklopil sobě podobnými lidmi. Jak se historie opakuje. Sebemilovník Rath, který ne nadarmo byl nejdříve v ODS, ale nemohl tam být s Klausem. To je jako dva kohouti na jednom smetišti. Tak odešel. Pak je tu bývalý herec Jandák. Bodrý moravský chlapík se sklenkou vína neustále v jehou ruce. Proč ne. To přece na lidové masy zabere. A zabírá. Je nejoblíbenějším politikem. "Takže soudruhu Paroubku, slova o pučistických metodách bych volil opatrněji, být vámi." Politická kultura se skutečně změnila. Jeden člověk uzurpoval veškerou moc ve straně a vládě do svých rukou. A musím souhlasit s Přenosylovou, že Paroubek se chová jako Mussolini. Nejde o lidské životy, jak mluvčí ČSSD nebo Paroubka uvedla jako příklad, že je nelze srovnávat, ale o politických styl typu diktátora, který srovnatelný je. Mimochodem. O čem hovoří politická nálada ve společnosti a v médiích, když pokaždé, kdy je Paroubek kritizován, je ten televizní pořad (ČT) zrušen nebo je redaktor odvolán (ČRo). I kdyby nešlo o přímý politický tlak na veřejnoprávní média, ale jen o sebecenzuru, tak to svědčí o tom, že něco není v pořádku. 16 let po revoluci se někteří vedoucí představitelé medií bojí prezentovat jiný názor než je názor premiéra vládnoucí strany. Neměl jsem rád Miloše Zemana, který neměl nikdy hezká slova pro novináře, ale k takové sebecenzurní náladě za něho nikdy nedošlo.
A pak je tu situace, kdy jsou parlamentem protlačovány zákony jen za pomoci komunistů. To taky o něčem vypovídá. Takže nám sociální demokracie více než zrudla a místo růží co tahle třeba třešně.
Menšinová vláda za jakékoliv podpory komunistů je pro mě nepřijatelná. A protože já volit nebudu, budu muset výsledek akceptovat, ale to nebude znamenat, že s tím budu souhlasit. Nicméně, ať už volby dopadnou jakokoliv, myslím, že dojde k patové situaci a nechutné dohady budou pokračovat a nakonec to může dopadnou jako v USA a bude se přepočítávat. Nebo taky ne. Uvidíme.
Šťastnou ruku.

Článek vyjadřuje mé osobní názory.