Saturday, May 06, 2006

Luxus

Staví se tu hodně. Nikdy jsem neviděl stavět tolik nových bytových komplexů jako tady v Jersey City. A nejen staví. Renovuje se a renovuje. Bohužel, všechny nové byty mají vždy přívlastek luxusní a i předělané bydlení třeba ze staré továrny je na tom stejně. Podle toho jsou pak ceny pronájmů či koupí. New York je na tom úplně stejně nebo možná ještě hůř. Ceny nájmů děsí i starousedlíky. Cena, za kterou jste si mohli dříve, řekněme na začátku 90.let, pronajmout 3 pokojový byt, dnes stačí na pronájem maximálně studia - u nás něco jako garsonka. Tento trend se týká všech částí New Yorku. Nejde jen o Manhattan, ale i Brooklyn či Queens. Vyjímkou je snad jen Bronx, ale i tam už jsou části srovnatelné s Manhattanem. Na mých toulkách po Greenwich Village, kde je Isaova škola, jsem narazil na jednu z mnoha rekonstrukcí domů, zde však byla i internetová adresa a tak jsem ji ze zvědavosti navštívil. A byl jsem zděšen. Což o to, bydlení je to opravdu nádherné a kdo by takhle nechtěl bydlet, ale kdo si to může dovolit. Ještě více překapující pro mě bylo, že většina apartmánů včetně toho nejdražšího je prodaná. Já vím, jsou tu lidi, kteří vydělávají neuvěřitelné peníze, ale tím pádem se ta čtvrť stane dostupnou jen pro boháče a ztratí svoje kouzlo budované po dekádách. Já třeba považuji Greenwich a West Village ze nejhezčí čtvrti NYC. Taky vím, že existují všechny možné i nemožné hypotéky, ale upřímně, kdo si může dovolit koupit, třeba i jen na hypotéku, byt za více než 7 miliónů dolarů. On to není teda zrovna obyčejný byt a vybavení je dech beroucí, ale pro obyčejného smtelníka, jako je většina z nás, je ten byt v říši snů. A tak nám nezbývá nic jiného, než se kochat pohledem na obrázky a pak zavřít oči a představit si, jak je to naše. Na internetovém odkazu klikněte na slovo penthouse. Příjemné snění.