Monday, May 30, 2005

Internetová cenzura?

Poté, co jsem se přestěhoval do USA jsem vždy oceňoval možnost být neustále informován o dění v České republice prostřednictvím internetového vysílaní České televize. Z počátku to byly jen zpravodajské relace, později ČT přidala i další pořady jako např. Objektiv nebo Kalendárium a dnes je to bohatá řada programů a navíc ČT spustila i ryze zpravodajský pořad ČT24 a jeho vysílání rovněž na internetu. Moje spokojenost byla velká a několikrát jsem to i ocenil emailem napsaným České televizi. Bohužel, asi před třemi týdny z ničeho nic přestalo spojení s ČT fungovat. Při pokusu o připojení k vysílaní jsme dostávali odpověď, že se nelze spojit se serverem ČT. Dlouho jsem podezíral Jesseho z nainstalování nějakého programu, který by nám blokoval onen přístup. Jednak nebylo by to poprvé a potom on se neustále šťourá v počítači. Za poslední měsíc se mu dvakrát "úspěšně" podařilo zničit nainstalovaný program, takže ho musel reinstalovat. Tentokrát jsem se ale mýlil a křivdil mu, protože v neděli objevil na stránce vysílání ČT zprávu upozorňující uživatele internetu v USA využívající služby společnosti Comcast, že tato společnost začala, bohužel, blokovat přístup svým klientům na servery ČT. Domnívám se, že tato zpráva tam byla ČT umístěna z důvodů stížností lidí snažících se připojit z USA na jejich vysílání. Jesseho to dost naštvalo, i když jsem to ze začátku vůbec nepoznal. On není ten typ jako třeba já, že by vybouch a rozčiloval se, ale je navenek klidný, nicméně podle jeho reakcí se dá poznat, že je rozzlobený. Okamžitě zvedl telefon a volal na klienstký servis, který je mimochodem v Kanadě. Díky tomu pracovník centra nemohl hned ověřit naši stížnost, protože jeho připojení neprobíhalo přes Comcast. Teď tedy očekáváme řešení, které je samozřejmě jen jedno a to zprovoznit ono spojení. Jak ale znám postup těchto společností, tak Comcast bude tvrdit, že problém je na straně ČT a ČT bude tvrdit opak a chudáku zákazníkovi zbydou pouze oči pro pláč, protože se nic nevyřeší. Je tedy ono blokování cenzura? Nemyslím si, že by to udělali schválně, snad jen nedopatřením, nicméně jsou Spojené státy stále jistý druh demokratického státu nebo je to země jako např. komunistická Čína či Saudská Arábie? Je pravda, že tu demokracie dostává poslední dobou, asi tak od roku 2001, pořádně na zadek. Ústava Spojených států zaručuje svobodný přístup k informacím a na tom se zatím nic nezměnilo ani po ukradení vlády Republikány, kteří se snaží podnikat mnohdy velice neústavní kroky.