Friday, May 27, 2005

Lidovky.cz

Každý den čtu hned několikrát denně lidovky.cz. Jsou moje oblíbené a aspoň mám přehled co se děje doma v Čechách. Ovšem poslední dobou se nepřestávám divit, jaká je tam příšerná kvalita češtiny. Neříkám, že moje čeština je na akademické úrovni a také mým pobytem v zahraničí dostává docela zabrat, to cítím, ovšem většina chyb na lidovkách.cz je jednoduchých. Zrovna dnes jsem objevil dvě - buď rovnou v nadpise nebo v první větě. Tady jsou. " Desítky firem chce dodat armádě transportéry." "Chce"?? Snad CHTĚJÍ. Nutno podotknout, že už to opravili. Toto je tak obyčejná, jednoduchá čeština. Množné či jednotné číslo. Desítky chtějí, desítka chce. Desítka čehololiv je stále jen jedna desítka. Desítky - těch je několik.
Další článek je s nadpisem "Lékaři kritizují Ratha za dopis premiérovi." To je v pořádku, jenže následují věta a s ní celý článek začíná "Lékaři vadí,...." Tak nevím, jde jen o jednoho lékaře? Pokud ano, nadpis je v tomto případě špatně a měl by znít - lékař kritizuje.... Já však předpokládám, že těch lékařů je víc už podle nadpisu a tak by ta věta měla být napsána - lékařům vadí.... Opět nepochopení jednotného či množného čísla. Nevím, kdo píše tyto články na lidovkách.cz. Někdy mi to přijde, že jde o čerstvé maturanty na brigádě o jejichž jazykovém vybavením nemám velké iluze. Stačí je posluchat na ulici. Nebo tam pracují lidé ve stresu a nemají čas na kontrolu gramatiky a nebo je jim to šuma " fuck". Jejich práci čtou tisícovky lidí, hádám, a tak by měla mít taky dobrou úroveň.