Friday, February 24, 2006

Sen

Mám hodně snů. Vždycky jsem měl a asi budu mít, i když se říká, že s přibývajícím věkem snů ubývá. A každý sen je zvláštní, ale některé jsou ještě zvláštnější. Tak jako ten, o který se chci s vámi podělit.
Jsem na chalupě. Venku za potokem, který teče nedaleko. Slyším autorádio od sousedů, které hlásí, že zemřel papež Jan Pavel II. a jeho tělo bude vystaveno mimo jiné i v Československu. To jsem se podivil, že nevědí, že Československo už dávno neexistuje. Pak jsem slyšel volat mého tátu, abych šel dovnitř, že potřebuje s něčím pomoct. Když jsem vešel dovniř, viděl jsem ho držet prkno, na kterém ležel mrtvý papež. Měl jsem jít k nohám, což se mi moc nechtělo. Přišlo mi to divné a co bylo ještě divnější, že byl oblečen do jeho obvyklé bílé tuniky, ale neměl boty. Byl bos. Tak jsme ho snesli do sklepa a já se bál, že se začne kazit. Táta mě ujistil, že ne, že se o to už postarali už jiní. Bylo mi divné, že necítím formaldehyd, jak jsem ho cítíval při návštěvách pitevny, když jsem dělal v nemocnici. Pak jsem se ještě táty zeptal, kde se tu to tělo vzalo, jak to, že zrovna u nás. A jak to ve snech chodí, odpovědi jsem se nedočkal. Když už už táta měl odpovědět, probudil jsem se. Lépe řečeno, byl jsem probuzen.
Není to zvláštní sen. Proč zrovna papež? Někteří odbornící říkají, že bychom měli věnovat pozornost našim snům. Jsou to, podle nich, signály našeho podvědomí. Některé mé sny měly skutečně reálné a logické vysvětlení, které bylo přesné. Většina jich však asi je jen náhodný výběr událostí, které si náš mozek pamatuje. Nicméně, přemýšlejte se mnou. Papež zemřel už před drahnou dobou. Československo neexistuje 13 let. Chalupa by se dala vyvětlit, ale proč tam byl zrovna mrtvý papež a proč jsem já stál u nohou a mrtvola neměla boty? Byla bosá! To může, ovšem taky nemusí, něco znamenat. Jak by se teď hodil dr. Freud nebo spíš dr. Jung. Freud hnal hodně všechno přes sexualitu, ale Jung to bral více komplexněji.