Saturday, August 26, 2006

Horská dráha

Připadám si jak na horské dráze, když čtu o české politice, zejména o povolebním vyjednávání. Taky je to nahoru a dolů, někdy rychle jindy pomalu, ale stejně to nakonec skončí tak, že je mi zle.
Z posledních událostí je téměř učebnicový příklad čtvrtek 24.8. Ráno, když jsem vstával, což je něco po poledni u vás v Čechách, tak jsem se z internetových novinových serverů dozvěděl, že dohoda o budoucí vládě mezi ODS a ČSSD je téměř na spadnutí. Nejsem příznivec opoziční slouvy, ale budiž. Pak se vrátím domů kolem čtrvté odpoledne a nestačím se divit. Soudruh Paroubek okamžitě ukončil jednání s ODS a domlouvá se, neústavně, s pánbíčkářem Kalouskem na jejich vládě podporované, hrůza, komunisty. Šok. Pak jsem si ale uvědomil, že to vlastně není takové překvapení. Paroubkovi jde jen o jedno a to je udržet se u moci a Kalousek , to je vždycky "kam vítr, tam plášť ". Vůbec mu nevadilo, že totálně pošlapal to, na čem byla po celou dobu postavena polita jeho strany a to být jakási ochrana proti komunistům. Jediná věc, kterou jsem na té straně oceňoval. Nakonec, jak se ukázalo, mu to srazilo vaz.
Rozumím, že pro některé lidi je politika ČSSD přitažlivá, zejména v sociální oblasti. Rozumím, že naopak pro některé lidi je konzervativismus ODS odpudivý a některé jejich postoje jsou i pro mě neakceptovatelné, nicméně čemu nerozumím je, jak mohou lidé tolerovat aroganci soudruha Paroubka, jeho slovník a vyjádření a jeho snahu za každou cenu zatáhnou komunisty do vládnutí. Prohlášení typu " necháme ODS ten pohár porážky ve sněmovně vypít až do dna", nebo " až se vrátím do Strakovy akademie nechci najít trosky..." a v neposlední řadě " věřím, že mě prezident republiky pověří sestavením vlády, což je taky to co většina společnosti podporuje".
Tak prvně. Soudruh Paroubek mluví jako vítěz, který ale nevyhrál. Ať je situace patová jakkoliv, vítězem voleb byla a je jednoznačně ODS s největším počtem křesel v parlamentu. Kde tedy bere tu drzost mluvit o svém vítězství a porážce ODS.
Za druhé. Kde bere tu jistotu, že se vrátí do Strakovy akademie? Lidé ho evidentně volili ven ze Strakovky. Ví snad něco víc, co my nevíme? Asi ano. Vždycky totiž hrál na to, nedat šanci těm druhým ukázat, jak by vládli oni. Čeho se bojí? Že by mohli mít úspěch a on by se do Strakovky nikdy nemusel vrátit. Jemu bych to přál.
A za třetí. Kde bere tu nehoráznou jistotu, že většina veřejnosti je pro jeho vládu. Cožpak nečte noviny, neposlouchá názory běžných lidí? Ať čtu jakýkoliv průzkum veřejného mínění, či o něm jen slyším v rádiu či televizi, většina společnosti si buď přeje umožnit vládu ODS, ať ukážou co umí anebo předčasné volby. Nikdy a nikde jsem nečetl, že si přejou Paroubkovu vládu s podporou komunistů, protože jinak vládnou za dané situace nemůže. Soudruh Paroubek se totiž chová tak jak se chovali soudruzi Jakeš, Husák a další. Nevidím a neslyším. Já jsem společnost a vím co je pro ni dobré. Já budu vládnout a těch pár lidí, kteří křičí na ulici a žádají, abych odstoupil, to jsou jen pomýlení, kteří nepochopili dobu.
Myslím, že nastal čas, aby ta slušná mlčící většina dala soudruhu Paroubkovi jasně najevo, co si společnost myslí. Arogance, kterou on vnesl do naší politiky tam skutečně nepatří. Podobná arogance moci srazila vaz tehdejším komunistickým papalášům. Samozřejmě nejenom ta. Ovšem za dnešní situace, pokud jsme my Češi skutečně ještě materialisticky nezdegenerovali, bychom měli znovu vyjít do ulic a znovu zvonit klíčemi proti takovéto aroganci.